24 квітня 2020

УЦОЯО про онлайн ресурси підготовки до ЗНО


Упродовж останнього місяця, коли чи не єдиним джерелом підготовки до ЗНО є дистанційна освіта, багато одинадцятикласників та їхні батьки шукають альтернативних варіантів, звертають увагу на доступні онлайн уроки з підготовки до ЗНО, різноманітні подкасти та лайфхаки, які полегшують запам’ятовування певних фактів чи алгоритмів
Усе частіше звертають увагу на доступні онлайн тести, виконання яких не тільки дозволяє діагностувати рівень набутих компетентностей, а й повправлятися у виконанні різних типів тестових завдань, навчитися правильно розподіляти час під час тестування.
Ми радо вітаємо такі способи роботи і багато років поспіль пропонуємо учасникам ЗНО попрацювати з тестовими зошитами минулих років (https://testportal.gov.ua/testy-mynulyh-rokiv/), співпрацюємо із провідними освітніми ресурсами, які мають можливості цифровізувати наші тести й забезпечити отримання учасниками результатів відповідно до процедур певного року тестування.
Нині соціальні мережі рясніють пропозиціями про якісну підготовку до ЗНО як від приватних, так і від мережевих організацій. Для привернення уваги потенційних замовників вдаються до різноманітних прийомів, зокрема пропонують платно чи безоплатно попрацювати з тестовими матеріалами, коментарями до них. Безумовно, подібні онлайн послуги можуть бути корисними, водночас і можуть спантеличувати: користувачі таких сайтів, онлайн платформ отримують втішні для них результати, однак згодом, потрапляючи на ЗНО і отримуючи зовсім не ті результати, на які розраховували, розчаровуються.
Чому так відбувається?!
Спробуємо розібратися.
Розробка якісного тесту – складний і трудомісткий процес, який починається з аналізу програм тестування, створенням тестових завдань, а завершується експертизою й апробацією. Тільки так автор тесту може забезпечити надійний інструмент вимірювання.
Для побутового використання такого процесу не потрібно. Так, учитель у класі не має на меті розподілити тисячі учасників, натомість хоче отримати швидкий зворотний зв’язок від своїх учнів про засвоєння певної теми.
А коли розробники тестових онлайн сервісів пропонують Вам об’єктивне вимірювання Ваших навчальних досягнень на тлі тисяч інших учасників, Ви маєте насторожити вухо: хто, як і наскільки якісно розробляв завдання, на яких сформоване уявлення про Ваші здобутки? Нечисті на руку горе-фахівці задля «реклами» своїх послуг створюють тести із запозичених у різних авторів завдань, не беручи до уваги те, що тестовий зошит – це цілісний інструмент, у якому складні завдання співіснують із легкими, так само, як співіснують завдання різних тематичних розділів. «Запозичивши» окремі завдання, горе-фахівці створюють міфологічних тварин, як-от: кентавр – ніби щось гарне, але не назвеш його ані людиною, ані конем.
Тобто ніби такий тест щось і перевіряє, а що саме, складно сказати. Більш за те, у подібних компелятних конструкціях часто виявляються помилки, оскільки укладачі тесту намагаються приховати відверту крадіжку, припускаються помилок і руйнують досконалий авторський тест.
Не варто також забувати і про процедури оцінювання й отримання результатів .
У світі використовується безліч моделей так званого «шкалювання» - це процедура, яка дозволяє переводити набрані за тест бали у певну загальноприйняту шкалу.
Розгляньмо такий простий приклад спрощеної моделі окремих методів, які застосовуються в деяких державах. На деякому тестуванні за кожний тестовий бал учасник отримує два бали, при цьому його не штрафують за помилки, тобто якщо він набрав 10 тестових балів, його результатом буде 20 незалежно від кількості помилок. А на іншому тестуванні учасник отримає два бали за кожний нарахований тестовий бал, до того ж у нього знімають по пів бала за кожну помилку.
Маємо одного й того ж учасника, який набрав 10 тестових балів, але допустив 4 помилки, його результатом буде уже не 20, а 18 шкальованих балів. Як бачимо, учасник на таких тестуваннях отримає відмінні результати, попри те, що тестові завдання були однакові і він однаково на них відповідав.
В Українському центрі використовується доволі складна методика шкалювання результатів
По-перше, ми залучаємо сотні експертів в усій Україні для визначення порогового бала. Кожний учитель, науковець, викладач або методист, залучений як експерт, уважно вивчає зміст усіх завдань, аналізує його у розрізі різних аспектів і висловлює думку щодо можливого порога.
По-друге, збирається статистика виконання тесту всіма учасниками, для кожного учасника визначається відсоток набраних балів і його / її рейтингове місце. Насамкінець узагальнений результат роботи усіх цих експертів, а також результати виконання тесту всіма учасниками дозволяють визначити результат кожного абітурієнта в усій державі. Повторити таку методику за межами Українського центру не можливо, тож деякі агенції просто видають якесь «магічне число», за яким недолуга або зовсім ніяка підготовча робота.
Але не впадайте у паніку. Вихід є. Ви можете виконувати тести ЗНО минулих років, про які вже йшлося, дотримуючись часових меж тестування і порівнюючи свої відповіді із ключами до тестів, а якщо зареєструвалися, взяти участь у пробному ЗНО, яке Український і регіональні центри оцінювання якості освіти обов’язково проведуть дещо пізніше (про процедури тестування уже зараз можна дізнатися з відео https://www.youtube.com/watch?v=rFVrxwEHlLs).
Підсумовуючи, хотілося б зазначити: значна кількість організацій називає свої онлайн тестування пробним ЗНО, але пробне ЗНО відтворює процедури самого тестування, зміст тестових завдань, підходи до отримання результатів основного ЗНО, у той час, як онлайн пробне від цих агенцій – це просто тестування, у яких варто брати участь, але робити об'єктивні висновки не варто.

Немає коментарів:

Дописати коментар